Is er enige observatie geweest van soorten die het evolutieproces aanpassen?
David
2011-12-29 06:36:44 UTC

Ik ben erg geïnteresseerd in de evolutie van het evolutieproces zelf. Er zijn natuurlijk veel dingen die van invloed zijn op hoe evolutie werkt, maar voor deze vraag ben ik geïnteresseerd in dingen die alleen verband houden met het evolutieproces. Voorbeelden zijn: een grotere kans op mutaties bij pasgeborenen, verandering in de voortplantingsleeftijd en dergelijke. Ik ben specifiek geïnteresseerd in observatie waarbij het evolutieproces zelf is aangepast aan een verandering in de omgeving.

Nick's antwoord is hier een beetje afwijkend. Je zou kunnen kijken naar cellen van het immuunsysteem als iets vergelijkbaars met evolueren (er is selectie, enz.). Maar deze veranderingen worden niet via de kiembaan doorgegeven aan het nageslacht.
Ik denk dat mensen hun voortplantingsleeftijd tijdens hun evolutie verschillende keren heen en weer hebben veranderd. Ik herinner me dat ik ook hoorde over geografische verschillen voor het begin van de puberteit.
Ik denk aan soorten met parthenogenese. Niet waargenomen, maar duidelijk aanpassing door het verlies van alle mannetjes.
Acht antwoorden:
Greg Slodkowicz
2011-12-29 14:56:54 UTC

Van bacteriën zoals E. coli is bekend dat ze hun mutatiesnelheid verhogen (onder andere door over te schakelen naar een meer foutgevoelige polymerase) wanneer ze onder stress staan. Dit kan betekenen dat het in een medium wordt geplaatst waar het niet is aangepast om te groeien ( http://www.micab.umn.edu/ourses/8002/Rosenberg.pdf) of wanneer het wordt behandeld met antibiotica ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1088971/?tool=pmcentrez).

2011-12-29 23:03:24 UTC

De "verandering in reproductietijd" die u noemt, is een belangrijk aspect van de evolutie van de levensgeschiedenis.

Er bestaat een enorme hoeveelheid literatuur over dit onderwerp, waaronder verschillende boeken: bijv. De evolutie van levensgeschiedenissen : Theorie en analyse (Roff, 1992) en The evolution of life histories (Stearns, 1992).

Reznick en verschillende collega's hebben uitgebreide studies van experimentele de evolutie van de levensgeschiedenis in Trinidadiaanse guppy's die ~ 30 jaar teruggaan. Bijvoorbeeld:

De evolutie van de levensgeschiedenis is ook gedocumenteerd als reactie op menselijke druk. De visserijbestanden evolueren als reactie op overbevissing. Bijvoorbeeld:

GWW
2011-12-29 06:51:52 UTC

Ik denk dat dit binnen je criteria valt, maar corrigeer me als ik het mis heb :).

Het HIV reverse transcriptase-eiwit is geëvolueerd tot een relatief lage betrouwbaarheid (wat leidt tot een hoge mutatiesnelheid in gerepliceerde virusdeeltjes). Reverse transcriptase is ook recombinogeen, dwz. het kan tijdens replicatie van sjablonen wisselen, wat tot nog meer variabiliteit leidt. Gecombineerd leiden deze twee eigenschappen ertoe dat elk individu een groot aantal variante virale genomen heeft, wat leidt tot verhoogde resistentie tegen antiretrovirale geneesmiddelen enz.

EDIT:

Ik dacht aan influenza als een tweede voorbeeld. Het virale genoom is geëvolueerd om te worden gefragmenteerd in 7-8 stukjes RNA, die kunnen worden uitgewisseld met andere stammen tijdens co-infectie van een enkele cel. Dit kan leiden tot meer virulente of overdraagbare griepstammen; deze kunnen ook nuttig zijn om nieuwe stammen te creëren waartegen griepvaccins niet langer bruikbaar zijn.

Nick T
2011-12-30 04:46:22 UTC

Er zijn soorten waargenomen in gecontroleerde experimenten om verschillende energiebronnen te gebruiken, bijvoorbeeld axenic E. coli -culturen die het citraatmetabolisme oppikken in Lenski's Lab op MSU. Ze hebben ook aangetoond dat mutaties in het mutatorgen mutT het evolutieproces kunnen versnellen, hoewel de evolutie wordt gestuurd door fitness in een zeer specifieke omgeving.

Richard Wonka
2011-12-29 11:19:00 UTC

Hoe zit het met soorten die actief de factoren veranderen die een rol spelen in het selectieproces?

Mensen zijn een soort die dit proces sterk heeft veranderd. In de westerse wereld zijn we afgestapt van selectie op basis van overlevingsvaardigheden en genetische fitheid om over te gaan naar een sociale selectie, waar het genoom ondergeschikt is aan sociale vaardigheden en aanpassing aan mode, wat verworven vaardigheden zijn.

Ik denk niet dat dit een verandering in het onderliggende mechanisme met zich meebrengt. Althans, nog niet een die is aangetoond. "Sociale selectie" is een erg diffuse term. Verschilt het eigenlijk van natuurlijke selectie? Persoonlijk betwijfel ik het: het kan gemakkelijk worden verklaard in termen van natuurlijke en seksuele en verwante selectie, dus dit zou de meest spaarzame verklaring zijn.
Oreotrephes
2013-08-09 05:43:48 UTC

Pigliucci geeft een goed overzicht van enkele aspecten van dit onderwerp in "Is evolueerbaarheid evolueerbaar?" (2008). Hij ziet wat je vraagt, wat hij 'evolueerbaarheid' noemt, als een van de belangrijkste onderwerpen voor de toekomst van de studie van evolutie.

Het is een zeer conceptueel dichte evo-devo-theorie, dus ik zal waarschijnlijk slecht werk leveren door het uit te leggen, maar hij probeert een raamwerk op te zetten dat niet alleen gaat over zaken als levensgeschiedenis (per kmm's antwoord) en mutatie / recombinatiesnelheid (lage betrouwbaarheid in HIV volgens GWW's antwoord, en , Veronderstel ik, de evolutie van seks zelf), maar ook met beperkingen die op verschillende niveaus evolueren om mutaties 'positief te kanaliseren' (dat wil zeggen, het besef dat hoewel mutaties in feite willekeurig zijn, de fenotypes die ontstaan selectie, zijn niet willekeurig, maar worden gekanaliseerd door het ontwikkelingssysteem van het organisme).

Hij omvat ook de rol van ontwikkeling bij het openen van "fenotypische ruimte" waarin een afstamming kan evolueren. Eencellige organismen hebben bijvoorbeeld een limiet wat betreft grootte en complexiteit, de evolutie van multicellulariteit opent deze enorme zone van evolueerbaarheid. In zekere zin is dit ook de "evolutie van evolutie".

Nick
2012-08-24 21:29:11 UTC

Als je kijkt naar het adaptieve immuunsysteem, is het proces van B-celrecombinatie, klonale expansie en somatische hypermuatie in wezen , geïnduceerde evolutie.

Makoto Kato