Hoe vaak is endosymbiose opgetreden?
Will Townes
2011-12-15 03:30:10 UTC

Volgens de endosymbiont-theorie zijn mitochondriën en chloroplasten ontstaan ​​als bacteriën die werden overspoeld door grotere cellen. Hoe vaak is dit naar schatting in het verleden gebeurd? Zijn er voorbeelden van dit proces dat rechtstreeks wordt waargenomen?

Wat bedoel je met "hoeveel"? Bedoel je hoeveel keer het had moeten gebeuren voordat mitochondriën onze endosymbionten werden? Deze vraag slaat nergens op voor mij ...
Ik denk dat dit een goede vraag is. Was het een unieke of zeldzame gebeurtenis, of een onvermijdelijk gevolg van de samenwerking tussen bacteriekolonies? Dit is een fundamentele kwestie bij de ontwikkeling van meercellig leven.
Vier antwoorden:
user59
2011-12-15 06:39:45 UTC

Nou, het lijkt vrij duidelijk dat het niet een enkele daad van ik-eet-je-maar-jij-overleefde was, maar eerder een samenkomst van endosymbiotische en gastheersoorten tot een steeds grotere samenwerking. Dit laat natuurlijk de vraag bestaan ​​of er een of meer soorten endosymbionten bij betrokken waren.

Mitochondriën zijn een zeer oerverhaal dat wordt gedwongen door de zuurstoframp, dus het is moeilijk te zeggen, hoewel de grote meerderheid van de mitochondriën hebben een enkele oorsprong.

Plastiden zijn veel meer uiteenlopend, maar het lijkt erop dat ze afkomstig zijn uit een enkele bron, uiteenvielen in chloroplasten, cyanellen en rodoplasten en later door elkaar werden gehaald door tal van secundaire en zelfs tertiaire handelingen. endosymbiose (plus een verdere evolutie); deze variëteit is vooral te zien binnen Euglenas, en zij vormen de belangrijkste groep die op deze manier wordt onderzocht.

wat is het verhaal van een zuurstoframp die de mitochondriën enigszins onder druk zette?
Lang en speculatief - kortom, aërobe bacteriën worden verondersteld te worden ingenomen door grotere, anaërobe bacteriën die iets nodig hadden om het zuurstofniveau in de cellen te verlagen. Ik vind dat je er een nieuwe vraag over moet stellen.
@Vass: kun je kijken op http://www.amazon.com/Oxygen-Molecule-World-Popular-Science/dp/0198607830/ref=sr_1_4?s=books&ie=UTF8&qid=1336399813&sr=1-4 Het is vrij moeilijk om voor een populair wetenschappelijk boek, maar gaat over hoe het leven leerde leven met zuurstof en het gebruik ervan
Thomas Ingalls
2011-12-22 00:56:41 UTC

Ik denk dat @mbq de frequentievraag beter heeft beantwoord dan ik kan.

Er is tenminste één modern voorbeeld van dit soort nieuwe organelvorming. Bladluizen hebben een diepe, intracellulaire endosymbiont Buchnera met enige genoomoverdracht die zich in de afgelopen 200 miljoen jaar heeft ontwikkeld.

Er zijn veel artikelen over dit onderwerp (bijvoorbeeld: Natuur uit 2000), en het was een beetje controversieel 15 jaar geleden. Nu wordt algemeen aangenomen dat dit een moderne ontwikkeling van endosymbiose is en een bevestiging van de theorie.

@Thomas Ingalis, met het voorbeeld van Buchnera, waarom houdt een intracellulaire endosymbiont genoomoverdracht in? Waar verwijst dat precies naar?
@Vass, om correct te zijn, zou ik functionele redundantie moeten zeggen. [Nikoh et al] (http://dx.doi.org/10.1371/journal.pgen.1000827) publiceerden in 2010 een analyse waarin een volledig bladluisgenoom werd gescreend op overgedragen genen. Uit de samenvatting: 'Onze resultaten sloten de hypothese uit dat genoomreductie in Buchnera gepaard is gegaan met genoverdracht naar het nucleaire genoom van de gastheer, maar suggereren dat bladluizen een reeks gedupliceerde genen gebruiken die zijn verkregen van andere bacteriën in de context van het Buchnera-bladluis-mutualisme . " Deze redundantie kan worden opgevat als een stap naar organelvorming.
Marta Cz-C
2011-12-16 01:42:47 UTC

Het hangt af van wat u endosymbiose noemt. In de zin van mutualistische interactie tussen gastheercel en intracellulair organisme, omvat het ook Rhizobium-bacteriën en Fabaceae-planten, sommige Cnidaria en algen in hun cellen, en zelfs enkele micorrhiza-schimmels die de plantencellen binnendringen. Maar parasitaire interacties worden ook wel eens symbiose genoemd, omdat symbiose gewoon 'samenleven' betekent en de balans tussen winst en kosten voor elke partner soms moeilijk te meten is en zelfs verandert in de tijd. Dus in deze ruimere betekenis is zelfs Trichinella-worm die in zoogdiercellen leeft een endosymbiont en endosymbiose komt heel vaak voor.

WYSIWYG
2014-01-09 12:12:43 UTC

Er zijn aanwijzingen voor secundaire endosymbiose, d.w.z. organel binnen een organel. Dit is vrij duidelijk in Chromaveolates. Veel eencellige chromaveolaten die klassiek eencellige algen werden genoemd, hebben chloroplasten die zijn afgeleid van andere algen. Dit organel heeft op zijn beurt een membraangebonden suborganel. Voor een korte referentie kunt u dit artikel raadplegen. Euglena en diatomeeën zijn enkele beroemde voorbeelden van dit fenomeen.