Hoeveel DNA van mensen was betrokken bij de samenstelling van het referentie menselijke genoom?
Gergana Vandova
2011-12-20 03:57:00 UTC

Ik weet dat het menselijke referentiegenoom wordt nageleefd op basis van DNA-delen van verschillende mensen, van wie de meesten Europees waren. Weet u hoeveel van hen erbij betrokken waren? Weet u welke erbij betrokken waren? Misschien zaten wetenschappers als James Watson en het DNA van George Church in het referentiegenoom. Ik zou ook aannemen dat het referentiegenoom van het door de NIH gefinancierde Human Genome Project enigszins moet verschillen van het door de overheid gefinancierde genoom.

Jonas
2011-12-20 04:15:15 UTC

tl; dr : in het Human Genome Project gebruikten ze het DNA van vier mensen (hoewel één mannetje> 70% van het DNA leverde. Het Celera-genoom werd samengesteld uit vijf mensen.

In het [...] Human Genome Project (HGP) [...] gebruikten wetenschappers witte bloedcellen uit het bloed van twee mannelijke en twee vrouwelijke donoren (willekeurig gekozen uit 20 van elk) - - elke donor levert een aparte DNA-bibliotheek op. Een van deze bibliotheken (RP11 [anonieme donor uit Buffalo, NY]) werd uit kwaliteitsoverwegingen aanzienlijk meer gebruikt dan andere.

[...]

In het private-sectorproject van Celera Genomics werd DNA van vijf verschillende individuen gebruikt voor sequencing. De toenmalige hoofdwetenschapper van Celera Genomics, Craig Venter, erkende later (in een openbare brief aan het tijdschrift Science) dat zijn DNA was een van de 21 monsters in de pool, waarvan er vijf werden geselecteerd voor gebruik.

Op 4 september 2007 publiceerde een team onder leiding van Craig Venter zijn volledige DNA-sequentie , [21] waarbij voor het eerst het genoom van zes miljard nucleotiden van een enkel individu wordt onthuld.)

Bron: Wikipedia

Kunt u mij een link geven naar de bron van deze tekst?
@GerganaVandova: Volg de Wikipedia-link. Als je originele referenties wilt, kijk dan naar referenties 17-21.
Wauw, ik heb zoveel artikelen over deze kwestie gelezen, maar nooit wikipedia. Bedankt. Maar denk je dat het echt niet bekend is uit welke bron het DNA precies kwam?
@GerganaVandova: Als de HGP RP11 of een andere gekozen donor kan opsporen, dan hebben ze de donateurs slecht geanonimiseerd en kunnen ze daarvoor worden aangeklaagd. Met Celera, wie weet wie het kan weten? Ik durfde bijna te wedden dat Venter een van de vijf was; Ik denk dat het mogelijk is om het te proberen door het Celera-genoom af te stemmen op het Venter-genoom.
Haha, is Venter's genome public?
@GerganaVandova: [Ja, het is] (http://huref.jcvi.org/)
Ik begrijp het punt van deze thread niet. De vraag is gesteld en het geaccepteerde antwoord is zojuist van Wikipedia verwijderd. Waarom kijk je niet gewoon op Wikipedia? Is dit het doel van SE?
@Poshpaws: Misschien wil je dat ter sprake brengen in Meta.
@Jonas Zal doen :)