Een goed boek voor geschiedenis van biologie / biotechnologie voor leken
Gergana Vandova
2012-01-09 09:14:58 UTC

Ik heb veel vrienden die geïnteresseerd zijn in biologie en meer willen weten over het onderwerp in het algemeen (zoals een geschiedenis van de biologie, van de theorie van Darwin, tot de ontdekking van DNA-structuren, tot het menselijk genoomproject). Ik kan ze natuurlijk niet aanraden om Alberts of Lenninger te lezen. Weet je of zo'n boek bestaat? Ik denk dat een boek dat de meeste gebieden van de biologie bestrijkt niet kan worden samengesteld, maar een nog gerichter boek zou het wel doen.

Laat me proberen het te beperken: zoiets als de grootste ontdekkingen op het gebied van biologie (zoals dit artikel) zouden een interessant boek zijn om te lezen.

Ik weet niet zeker hoe geschikt deze vraag is voor SE, maar ik weet zeker dat ik hier het beste antwoord zal krijgen. Bovendien zou het geweldig zijn als leken meer enthousiast kunnen zijn over biologie en kunnen bijdragen aan de groei van de site.

Ik denk dat deze vraag te breed is, boekaanbevelingen over zeer specifieke vragen zijn prima, maar deze zeer brede vragen werken meestal niet zo goed op SE-sites. Dit is echt iets waar chat goed voor zou zijn, hoewel onze chat op dit moment enigszins verlaten is.
@Mad Scientist: Vrijwel elke SE-site waar ik ben geweest, heeft een paar van dit soort vragen. En ze zijn over het algemeen CW.
@Mad-wetenschapper Heeft het bewerken van mijn vraag het niet specifieker gemaakt?
Tien antwoorden:
nico
2012-01-09 16:40:23 UTC

Sommige komen gewoon in je op, in willekeurige volgorde:

Je kunt het lezen niet overslaan:

En natuurlijk:

En , voor degenen die geïnteresseerd zijn in de evolutie van de hersenen (en de eigenaardigheden ervan):

Niet erg op DNA / evolutie gericht, maar toch prachtige wetenschappelijke boeken:

De meeste, zo niet alle boeken van Sacks spreken ook leken aan. "Eiland van de kleurenblinde" is bijzonder goed.
Ik ben het ermee eens dat Sacks een geweldige auteur is om in te graven. Zulke geweldige ervaringen uit de eerste hand. Ik ben een grote fan van Dawkins en denk dat zijn 'Selfish Gene' uitstekend is, hoewel ik denk dat zijn strengheid gewone lezers in dit boek zou kunnen afschrikken. Ik vind The Greatest Show on Earth echter veel leesbaarder - en beschikbaar als een audioboek dat hij zelf kan lezen. (Egoïstisch gen is ook hoorbaar, maar ik kan me niet voorstellen dat het ook vertaalt)
shigeta
2012-01-11 01:58:34 UTC

Een goede herinnering aan de vroege dagen van de micro- en moleculaire biologie is "The Eighth day of Creation"

Het behandelt het vroege gebruik van e. coli , de ontdekking van faag, transcriptionele elementen en de impact die de DNA-structuur had. Het is erg uitgebreid en erg handig als je vandaag moleculaire biologie doet.

Ik had hier nog nooit van gehoord - bedankt voor de aanbeveling.
Ik weet niets van _useful_, maar het bracht dingen zeker in perspectief - het was verplichte lectuur voor ons eerste jaar in het PhD-programma van de moleculaire biologie.
Ik denk dat je ergens in je doctoraat kunt stoppen en proberen erachter te komen hoe we dingen weten en hoe het ontdekkingsproces in bredere zin verloopt, wat erg nuttig en leuk is.
jonsca
2012-01-09 14:48:41 UTC

Het heeft niet veel recensies, maar The Epic History of Biology klinkt alsof het perfect is.

Als je door het eerste hoofdstuk van de preview bladert, is dat niet zo lijken op de een of andere manier overdreven technisch, dus kennis op middelbare schoolniveau is waarschijnlijk voldoende. Als uw medewerkers absoluut geen biologie-ervaring hebben, zou het doornemen van een populair persboek misschien alle nodige achtergrondinformatie verschaffen.

Ik denk niet dat het geaccepteerde antwoord een boek zou moeten zijn dat niemand echt heeft gelezen. Ik waardeer het "doorbladeren" dat is gedaan, maar kan iemand die het volledige boek heeft gelezen, meewegen? Zo niet, dan voel ik me ongemakkelijk dat de beste aanbeveling van de community is gebaseerd op een overzicht van het eerste hoofdstuk over Amazon.
@yamad Ik accepteerde dit antwoord omdat de inhoud van dit boek het dichtst in de buurt kwam van wat ik in eerste instantie zocht. Maar de stemmen op de andere antwoorden zouden u een idee moeten geven van hoe goed of bekend de andere boeken zijn.
@GerganaVandova, Ik begrijp het. Maar is niet de kritische vraag hoe goed * dit * boek is? Ik ben benieuwd of de upvotes meer weten over dit boek en hun mening kunnen geven.
@yamad Haar operatieve vraag hier was: '' Weet je of zo'n boek bestaat? '' Ik heb dit aangeboden op basis van de diverse lijst met onderwerpen die het bevat, ik heb nooit beweerd het gelezen te hebben, en daar was ik vrij duidelijk over.
@yamad Helaas heb ik geen van de aanbevolen boeken gelezen, dus het zou leuk zijn als mensen op de hoogte zouden zijn omdat ze dat wel deden. Ik verander ook graag mijn geaccepteerde antwoord zodra iemand iets anders aanbeveelt. Ik heb ook een boek aanbevolen dat past bij wat ik zocht, maar ik heb het ook niet gelezen.
2012-01-10 06:03:37 UTC

Een fantastisch boek over de evolutie van de moderne wetenschap sinds de Renaissance (inclusief een groot deel van de biologie) is The Scientists van John Gribbin. Ik ontdekte dat door me te concentreren op de mensen die de wetenschap beoefenden in de context van de samenleving waarin ze leefden, ik een veel beter begrip kreeg van waarom vroege wetenschappers dachten zoals ze deden en de vragen die ze deden, onderzocht.

Hier is de blurb van de uitgever:

In dit ambitieuze nieuwe boek vertelt John Gribbin de verhalen van de mensen die de wetenschap hebben gemaakt, en van de tijd waarin ze leefden en werkten. Hij begint met Copernicus, tijdens de Renaissance, toen de wetenschap de mystiek verving als een middel om de werking van de wereld uit te leggen, en hij gaat door de eeuwen heen en creëert een ononderbroken genealogie van niet alleen de grootste maar ook de meer obscure namen van de westerse wetenschap. een punt-naar-punt-lijn die amateur aan genie koppelt, en onbedoelde ontdekking aan briljante deductie.

Fomite
2012-01-09 09:36:20 UTC

Ik ken niet veel boeken waarnaar verwezen zou kunnen worden als de Grand History of Biology of iets dergelijks. Dat is ... een groot onderwerp. Echt groot. Wat dacht je van enkele suggesties voor goede biologie / medische geschiedenisboeken die toegankelijk zijn voor leken:

• And the Band Played On, door Randy Shilts, een verslag van het begin van de aids-epidemie in de VS
  • The Great Influenza, door John Berry, die gaat over de grieppandemie van 1918.
  • The Demon Under the Microscope, door Thomas Hager, over sulfa en de ontwikkeling van vroege antibiotica.

Ten slotte geloof ik dat James Watson een enigszins populair wetenschappelijk georiënteerd verslag schreef over de ontdekking van DNA, dat ongetwijfeld interessant zou zijn, hoewel waarschijnlijk enigszins scheef in het voordeel van zijn eigen grootsheid.

Hmm, bedankt maar ik dacht vooral aan Cell Biology of Molecular Biology georiënteerde boeken. Watson schreef "The Double Helix", maar dit boek is alleen gericht op de ontdekking van DNA, dat, hoewel het mij erg aanspreekt, een te beperkte reikwijdte heeft.
Alle boeken van Watson gaan meestal over hoeveel mooie meisjes hij heeft gezien of ontmoet, en vervolgens over hoe hij met veel beroemde mensen heeft samengewerkt. Op een gegeven moment noemt hij meestal een beetje biologie, maar het raakt aan het hoofdthema van mooie meisjes.
Gergana Vandova
2012-01-10 05:24:05 UTC

Ik kwam net Biotechnologie begrijpen tegen. Er is een zeer positieve en een zeer negatieve recensie. Ik heb het boek zelf niet gelezen, maar het lijkt erop dat het precies is wat ik zocht: de inhoudsopgave bevat onderwerpen als een klein geschiedenisoverzicht, genetische manipulatie, gentherapie, farmacogenomica, enz. Het kan zelfs nuttig zijn voor mensen met biologie achtergrond.

Heeft iemand van dit boek gehoord?

Rik Smith-Unna
2012-02-01 02:00:57 UTC

Verreweg het beste boek dat ik over de geschiedenis van de biologie heb gelezen, is A Guinea Pig's History of Biology, door Jim Endersby. Het vertelt de geschiedenis van het veld door zich te concentreren op experimentele organismen en de bijdragen die zijn geleverd door ze te bestuderen. Het heeft een boeiende vertelstijl en het idee om je te concentreren op de verhalen van organismen is uitstekend en origineel.

De beste bron die er is over de geschiedenis van de wetenschap is echter de lezingenreeks van TTC History of Science. Het bestaat uit twee delen:

1. Antiquity to 1700 door Lawrence M Principe van Johns Hopkins University
  2. 1700-1900 door professor Frederick Gregorius van Harvard

De lezingenreeks is ZEER duur - ongeveer $ 200 per stuk. De meeste goede bibliotheken zullen ze echter hebben, en ik raad ten zeerste aan om ze te bemachtigen als je kunt.

Artem Kaznatcheev
2012-06-15 20:35:23 UTC

Dit boek, hoewel een beetje gedateerd, heeft me een ongelooflijke waardering voor biologie gegeven die ik nooit op school heb opgedaan:

Wat is het leven? door Erwin Shrodinger

Ik ben geen bioloog, maar ik werk af en toe aan wiskundige biologie en heb een opleiding in natuurkunde en theoretische informatica. Dit boek was voor mij veel toegankelijker dan andere boeken over biologie. Voordat ik het boek las, zag ik biologie als een verzameling grappige feiten (wat Rutherford "postzegels verzamelen" zou noemen). Shrodinger's presentatie was goed afgestemd op de typische reductionist en "alles moet een reden hebben", denkend aan theoretisch natuurkundigen.

Ik denk dat het boek de basis goed uitlegt en intuïtie en basis geeft. De opgewonden lezer kan dan overgaan op meer orthodoxe behandelingen.

Kamil Sindi
2012-07-06 17:32:14 UTC

Mijn twee favoriete boeken zijn Moleculaire biologie eenvoudig en leuk gemaakt en Biotechnologie voor beginners. Beide zijn goed geschreven en leuk om te lezen. Zoals hun namen suggereren, behandelt de eerste de basisprincipes van biologie en de tweede behandelt de basisprincipes van biotechnologie.

knb
2012-02-01 18:52:36 UTC

Er is een gratis videocursus "Moderne biologie" bij het Open Learning-initiatief van Carnegie-Mellon University. Dit is erg technisch en heeft geen betrekking op de geschiedenis van de biologie.

Ik vond D.A. Sadava's niet-gratis videocursus Genetica begrijpen: DNA, genen en hun toepassingen in de echte wereld. Dit is gericht op genetica en moleculaire biologie, maar ook niet op een boek. Het is geschikt voor een lezer met middelbare schoolkennis van scheikunde. Misschien bevat het te weinig basics, dus het is ook niet voor de absolute leek. Hij begint met Mendel en noemt vele andere 20ste-eeuwse onderzoekers.

De auteur is ook co-auteur van een van die dikke, dure biologieboeken op universitair niveau.